Anteckningar Borgarn Medborgarn Sparreholmarn Självhushållning Hälsa och Kost Musiksidan intro Arkiv Sparre... Sparreholm Internet i Sparre Framtiden Ritat i Helgesta Husprojektering Kommunen Politik Korporativism Historia Dissidens Gammelmedia Historia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

Hans bolag använde Greta Thunberg som dragplåster – drog in 10 miljoner

SvD granskar | Entreprenören Ingmar Rentzhog, som säger sig ha upptäckt Greta Thunberg, använde det svenska klimatfenomenets namn i en nyemission som dragit in nära 10 miljoner i investeringar.

– Detta är ingenting som vi har haft kännedom om, säger Gretas pappa Svante Thunberg till SvD.

Av Gunilla von Hall

Idag 08.00

Spara artikel Sparad artikel

Greta Thunberg har blivit världkänd för sin skolstejk för klimatet.

Greta Thunberg har blivit världkänd för sin skolstejk för klimatet. Foto: Krister Hansson/TT

I september 2017 grundar entreprenören Ingmar Rentzhog sitt bolag We Don’t Have Time med ambitionen att skapa ”världens största sociala nätverk för klimataktion”. Affärsidén bygger främst på försäljning av digitala annonser.

Ungefär ett år senare, den 20 augusti 2018, startar Greta Thunberg sin klimatstrejk utanför riksdagen. Samma dag kommer Ingmar Rentzhog dit med en frilansfotograf. Han lägger upp bild på henne på sin Facebook och Instagram samt gör en engelskspråkig Youtube-film på 38 sekunder som läggs ut på We Don’t Have Times Youtube-kanal samma dag. Filmen har setts närmare 88 000 gånger.

Den 24 november 2018 knyter Ingmar Rentzhog Greta Thunberg till sitt bolag. Hon blir adjungerad i styrelsen för den stiftelse som ska "förvärva, förvalta och utveckla varumärket samt förvärva och förvalta aktier" i bolaget.

 

Tre dagar senare, den 27 november, öppnar företagets emission – med Greta Thunberg som dragplåster. Nyemission är ett erbjudande om att teckna nya aktier. Målet är att få in 30 miljoner kronor netto, inräknat vidhängande teckningsoptioner.

I samband med nyemissionen säger Rentzhog att "vårt mål är att vi ska nå god lönsamhet inom tre år och vara minst 100 miljoner användare inom fem år." Samtidigt framhålls att We Don’t Have Time har potential att bli "extremt lönsamt".

Entreprenören Ingmar Rentzhog drev under 14 år den finansnischade kommunikationsbyrån Laika Consulting.

 

Entreprenören Ingmar Rentzhog drev under 14 år den finansnischade kommunikationsbyrån Laika Consulting. Foto: Laika Consulting

I det 120 sidor långa prospektet till nyemissionen lyfts Greta Thunberg fram elva gånger som en del av styrkan och framgångarna i We Don’t Have Time. Prospektet är en sorts presentation för att locka investerare.

I ett stycke skrivs att hon upptäcktes av bolaget: "Ledande företrädare från We Don’t Have Time var först med att uppmärksamma Gretas Thunbergs protest genom Facebook- och Twitterinlägg samt Youtube-filmer som fick viral spridning. Bolaget spelade därmed en central roll för att ge Greta Thunbergs protest stor nationell och internationell uppmärksamhet", heter det.

I ett annat stycke framhålls att We Don’t Have Time har fått stort mediegenomslag i hela världen tack vare Greta Thunberg. Det hävdas att "bolaget nådde ut till 18 miljoner sociala medie-konton under september 2018".

I ett tredje stycke sägs att "Bolaget bidrog till en framgångsrik kampanj för ökad klimatkännedom genom att i egna sociala medie-kanaler lyfta fram klimataktivisten Greta Thunbergs skolstrejk till en internationell publik."

I januari 2019 har We Don’t Have Time fått in netto 9,9 miljoner kronor genom höstens nyemission. Rentzhog säger dock att "vi är optimistiska om att säkerställa ytterligare finansiering under innevarande år".

Det är ingenting jag skäms över.

På SvD:s fråga om varför Rentzhog knöt Greta Thunberg till aktiebolaget svarar han:

– Bakom bolaget finns en välgörenhetsstiftelse som får 10 procent av alla framtida intäkter och har rösträtt i bolaget. Vi ville ha personer som brinner för klimatfrågan i stiftelsen, men inte bara gamla gubbar utan också ungdomar, säger Rentzhog.

– Man får inte sitta i styrelsen för en stiftelse om man inte är myndig. Därför startade vi en "Youth Advisory Board" och frågade om Greta ville sitta med i styrelsen. Hon tackade ja.

Har du genom att framhålla henne i prospektet till nyemissionen använt henne i kommersiellt syfte?

– Så här är det: jag är entreprenör och har fått upp ögonen för klimatkrisen. Vi vill bygga en plattform med modern teknik. Det är inte gratis utan det behövs en massa pengar. Vi har fått in drygt 20 miljoner från 500 investerare genom två nyemissioner, varav 10 miljoner från den senaste i december.

Greta Thunberg.

 

Greta Thunberg. Foto: Tomas Oneborg

Jag vet inte ens vad en nyemission är.

– Det viktiga för oss är att vi kan lösa klimatkrisen. För att det ska lyckas måste vi ha finansiella resurser. Då kan vi inte bara vara beroende av donationer. Jag ser inget fel i detta, säger han.

Har Greta Thunberg fungerat som draghjälp för att få in miljoner och skapa hype omkring ditt bolag?

– Jag tror inte att någon har investerat i oss för att Greta är ungdomsrådgivare. Däremot är vi en plattform som nått ut globalt, och hjälpt Greta att nå ut. Det visar att vi har en räckvidd – det tror jag folk har investerat i. Det är ingenting jag skäms över.

Var hon på något sätt involverad i nyemissionen?

– Nej, nej, nej. Vi har aldrig haft Greta som affischnamn, vi har inte använt henne. Hennes namn finns med i prospektet, det är allt. Det är inget vi skäms över.

Men Greta Thunbergs familj säger att de inte kände till att dottern ingick i prospektet för nyemissionen.

– Detta är ingenting som vi har haft någon kännedom om. Som vi förstått är We Don’t Have Time en ideell stiftelse som har en separat företagsdel. Greta har inte, mig veterligen, haft någonting att göra med företagssidan, säger pappan Svante Thunberg till SvD.

– Vi vet ingenting om att Greta har förekommit i information inför nyemissioner och sådant… jag vet inte ens vad en nyemission är.

Fick ni ingen information om att hon förekom i prospektet?

– Nej, det har vi inte fått någon information om. Inte Greta heller. Det är olyckligt om hon använts kommersiellt. Men hon har inte vetat något om det här. Ingen av oss har vetat detta.

1/3

https://images.svd.se/v2/images/2551e83d-1921-407b-b011-835f861601a8?fit=crop&h=400&q=80&upscale=true&w=600&s=a3e06252d96c70737c330f9166e6bc9261252a01

Klimataktivisten Greta Thunberg, 16, tog tåget till ekonomitoppmötet i Davos

Foto: Krister Hansson/TT

2/3

https://images.svd.se/v2/images/1490aff0-17b7-43b9-ae3a-110360bb65fa?fit=crop&h=400&q=80&upscale=true&w=600&s=dd25a2c6a55ebc6c32f27ac0ae8732d5fdd8086b

Foto: Krister Hansson/TT

3/3

https://images.svd.se/v2/images/f3e69536-2f35-4c73-afc9-53f0f53ae33e?fit=crop&h=400&q=80&upscale=true&w=600&s=72ef22d756e10b3499d7785ef4b53a805ba2796a

Greta på plats vid toppmötet i Davos.

Foto: Markus Schreiber/AP

Men ord står mot ord huruvida föräldrarna kände till att dottern användes i marknadsföringssyfte. Ingmar Rentzhog uppger att de "nog känt till det".

– De var inte involverade i själva processen, men de har sett det efter att prospektet blivit officiellt. De har inte haft några synpunkter.

Rentzhog betonar att han är "väldigt stolt över att Greta Thunberg har blivit ett globalt fenomen och att jag har hjälpt henne att nå ut."

Hur kom det sig att du gick förbi riksdagen den 20 augusti?

– Jag var del av en mejlkedja från en man som ville få ihop en ungdomsprotest för klimatet, och fick veta att det skulle ske en skolaktion utanför riksdagen den 20 augusti. Möjligen skrev han att Greta Thunberg var involverad. Jag visste vem hon var eftersom hon skrivit en jättebra artikel om klimatet i Svenska Dagbladet, säger Ingmar Rentzhog som ville sprida detta vidare via sitt företag.

Sedan fick en massa tidningar upp ögonen för henne, och jag förmedlade kontakter. Det var så allt började.

– Jag kom till riksdagen med en frilansfotograf – och möttes av en oväntad syn. En 15-årig blyg tjej som sitter ensam med sin skylt. En sjukt surrealistisk scen. Ingen brydde sig om henne, utan behandlade henne som hon vore en uteliggare.

Han frågade om de kunde få filma henne när hon läste upp sitt budskap på engelska.

– Vårt företag kommunicerar på engelska, det är vår målgrupp.

Sedan gick han till jobbet, "men kunde inte släppa tanken på henne, det gnagde i mig".

– Jag skrev ett känslomässigt inlägg på Facebook om Greta. Det var långt innan vi gjorde något på We Don’t Have Time.

Men filmen lades ju ut samma dag på We Don’t Have Times hemsida, inte långt senare?

– Jag kommer inte ihåg exakt hur det var. Kanske lade vi ut den samma dag, eller dagen efter. Sedan fick en massa tidningar upp ögonen för henne, och jag förmedlade kontakter. Det var så allt började.

Du menar att du upptäckte Greta Thunberg?

– Ja, så var det ju. Sedan fick jag god kontakt med Greta och hennes familj. Jag har hjälpt Greta en massa och självklart också använt mitt kontaktnät. Bland annat kunde klimataktivisten Stuart Scott från COP 24 hjälpa Greta att bli ackrediterad till klimatmötet i Katowice.

undefined

 

Foto: Markus Schreiber/AP

Föräldrarna är medvetna om att det skrivs kritiskt på vissa håll om deras dotter, bland annat att hon skulle vara en marionett med en hel pr-armé, politiker och opinionsbildare bakom sig.

Det är inte sant, säger Svante Thunberg:

– Den enda bakom Greta är Greta. Så är det. Hon har gjort hundratals intervjuer och presskonferenser på egen hand. Det är hennes initiativ och kunskap som ligger bakom. Det finns ingen dold agenda.

Vi tackar nej till allt som har med inkomster att göra.

Däremot säger han att dottern samarbetar med olika klimatorganisationer och får draghjälp från exempelvis Every Breath Matters, som hjälpte henne att komma till Davos, Friends of Ocean Action och Arctic Base Camp.

Mediestrategen Daniel Donner, som är knuten till European Climate Foundation och det kanadensiska kommunikationsnätverket GSCC, hjälper 16-åringen med presskontakter och gjorde pressreleaser under Davosmötet.

– Men han gör det helt ideellt. Vi betalar inte någon. Och vi tackar nej till allt som har med inkomster att göra.

Det är möjligt att opinionsbildare drar nytta av Greta Thunbergs genomslag, konstaterar hennes pappa. Men uppger att det är en annan sak att hon används för en nyemission i ett aktiebolag.

Ingmar Rentzhog säger dock i slutet av intervjun med SvD att Greta Thunberg just hoppat av styrelseuppdraget i We Don’t Have Time. Det skedde för någon vecka sedan.

– Hon vill fokusera hundra procent på sin grej. Och varken hon eller jag vill att fokus ska handla om vår relation, utan om klimathotet.

Avhoppet bekräftas av Svante Thunberg, som understryker att det inte beror på nyemissionen eller bolaget.

– Hon tycker inte att hon har tid. Hon har ingen kontakt med dem längre. Hon vill inte heller förknippas med någon organisation vare sig de är ideella eller så. Hon vill vara helt fri.